Canal Boats sliter i Telemarkskanalen
Daglig leder slutter og utleieselskapet Canal Boats nedskalerer med to av seks helelektriske Greenline-båter i Telemarkskanalen.
Forventningene var skyhøye da utleieselskapet Canal Boats i 2020 investerte i seks helelektriske Greenline, to 33-fotere og fire 39-fotere med base i Porsgrunn for utleie til ferieopplevelse i Telemarkskanalen.
Ikke for forventet
– Satsningen til Canal Boats Telemark AS vekker internasjonal oppmerksomhet, og kan være starten for en ny type turisme i Norge, skrev Båtmagasinet i desember 2020. Men selskapet har kjempet motstrøms helt siden starten. I 2021 hadde omsetningen økt til nærmere 1,3 millioner kroner, og overskudd var snudd til et underskudd på om lag 2,5 millioner kroner. Også for 2022-sesongen ble det røde tall og en drift som lå langt under forventningene, ifølge daglig leder og medeier Nora Sjöström Johre.
Eventyret over
Nå er eventyret over for Nora Johre. Hun fratrer i september og bakgrunnen er de blodrøde tallene. Det har hittil ikke vært mulig å få fart på konseptet, ikke minst på grunn av en treg start under pandemien. Skyhøye strømpriser har også påvirket driften negativt. Johre er minoritetseier i selskapet med 34 prosent, mens hovedeier Ernst Terje Jacobsen i Ernst Invest, med sine 66 prosent fortsetter driften, men i en nedskalert versjon. I første rekke er planen å selge to av de seks båtene.
– Jeg sitter igjen med blanda følelser og har stått i det og kjempet for Canal Boats og produktet som jeg har stor tro på, sier Nora i et intervju med Porsgrunns Dagblad.
– Telemark er ikke kjent for internasjonal turisme. Det har vært en utfordring. I år har vi flere bookinger en i fjor, likevel er det ikke nok, sier Ernst Terje Jacobsen til lokalavisen. I år blir det ingen heltidsansatte i virksomheten.