STORKONTRAKT: Candela skal levere åtte hydrofoilferger av typen P-12 til den nye futuriske storbyen ved Rødehavet i Saudi Arabia.

Åtte svenske el-ferger til fremtidsby ved Rødehavet

Svenske Candela strutter av stolthet om dagen. Saudi Arabia har satt i bestilling åtte av de nye el-drevne hydrofoilfergen Candela P-12. Båtene skal sørge for utslippsfri transport i den gigantiske fremtidsbyen Neom som nå skal realiseres ved Rødehavet.

Publisert Sist oppdatert

Saudi Arabias kronprins Mohammed bin Salmans har ikke mangel på fantasier og ambisjoner. Han planlegger å doble befolkningen innen 2030, og det er det ikke plass til i Riyadh og de andre byene. Ikke vil han ha forurensingen heller. Da må det bygges en helt ny fremtidsby med plass til ti millioner mennesker. Det skal skje i den nordvestre del av landet ut mot Rødehavet, i en by fritt for veier, biler og utslipp, som skal strekke seg i et smalt belte på 26 500 kvadratkilometer gjennom ørken ut mot Rødehavet.

Histories hittil største kontrakt

Det er her Candela kommer inn i bilde, i første rekke med åtte elektriske hydrofoilferger av typen P-12 som ble lansert i fjor. Dagens pressemelding sier ingenting om verdien på kontrakten, med en antatt pris på rundt 18 millioner norske kroner per ferge, snakker vi om rundt 150 millioner kroner. Sikker småpenger for ørkensjeikene, men likevel historiens hittil største for den svenske gründerbedriften.

Skal i trafikk i Stockholm i høst

Candela P-12 ble lansert i fjor og skal debutere i Stockholms kollektivtrafikk i høst. Candelas hydrofoilferge skal ifølge produsenten bruke 80 prosent mindre energi enn konvensjonelle fartøy. I løpet av levetiden vil den slippe ut 97,5 prosent mindre CO2, sammenlignet med dieselfartøy av samme størrelse. Med en hastighet på 25 knop og en driftstid på to timer, skal den elektriske fergen til dags dato være den raskeste og den med lengste rekkevidde i denne størrelsen.

TESTKJØRING: Candela P-12 settes i trafikk i Stockholm denne høsten.

Leveranser i 2025 og 2026

– Vi er ekstremt stolte av å kunne tilby et fartøysystem designet med tanke på både passasjerer og miljø. Korte ventetider, raske forbindelser og en god opplevelse å uten å belaste miljøet, sier administrerende direktør og grunnlegger Gustav Hasselskog i anledning kontrakten. De første av de åtte fergene skal leveres i 2025 og tidlig i 2026.