Candela er satt i drift
Den elektriske «styltebåten» Candela P-12 har nå klart noe mange andre dristige, tekniske prosjekter ikke klarer: Å komme i ordinær drift - om enn ennå som et pilotprosjekt.
I forrige uke startet «Nova» trafikkeringen av den vel åtte nautiske mil lange ruten mellom Stockholm rådhus og forstaden Tappström på Ekerö sørvest for Stockholm. Med en marsjhastighet på 25 knop er ikke båten lynrask, men den er definitivt raskere enn de gamle dieselbåtene, som i tillegg må gå ned til ruslefart mange steder for å ikke lage for mye bølger. Der kan «Nova» holde høy hastighet ettersom foilene lager svært lite bølger.
Med Candela P-12 tar båtturen fra Tappström til sentrum totalt en halvtime og er da definitivt langt raskere enn både privatbil og konkurrerende kollektivtransport.
Perfekt for båttransport
Deler av Stockholm og mange av forstedene ligger på et mylder av øyer og deler av lokalbefolkningen er avhengig av båtruter for effektiv transport. Men byens vel 70 offentlige skyssbåter er ikke akkurat grønne. De bruker mer fossilt brensel totalt enn resten av Stockholms omfattende kollektivtransportsystem - selv om kun en liten del av beholdningen faktisk har disse båtene som hovedtransportmiddel.
Krever lite energi
Den svenske utviklerbedriften Candela ønsket å løse dette problemet og helst få opp farten i samme omgang. Og med P-12 mener de begge deler er løst. Båten sørger for at reisetiden på pilotstrekningen nesten halveres. Og ettersom vingene gir en reduksjon på 80 prosent av energiforbruket sammenlignet med konvensjonelle skyssbåter er altså el-drift her en praktisk anvendbar løsning.
«Nova» blir dessuten hurtigladet fra en ordinær bil-ladestasjon ved kaiplassen i Stockholm. Det er ikke behov for å sette opp spesialiserte ladestasjoner.
40 nm rekkevidde
Utrustet som lokal passasjerferge har 12 meter lange «Nova» en kapasitet på 30 passasjerer og kan seile 40 nautiske mil med en marsjfart på 25 knop. Det er dermed ikke behov for å lade i løpet av hver rundtur mellom Tappström og Stockholm rådhus.
Ruten mellom forstaden og sentrum er teknisk sett et pilotprosjekt i samarbeid mellom Candela, Trafikverket, og Region Stockholm, og høstens rutetrafikk vil fortsette frem til isen legger seg rundt millionbyen. Når våren kommer og isen forsvinner er planen å seile i alle fall frem til august 2025.