HELT PROPELL: Egil Ranvig har lang fartstid som racebåtfører, og velger propeller til Cormate-modellene med omhu.
HELT PROPELL: Egil Ranvig har lang fartstid som racebåtfører, og velger propeller til Cormate-modellene med omhu.

Cormate åpner nytt showroom

I gamle fabrikklokaler ved bredden av Glomma åpner Cormate nytt showroom ved siden av opplagshaller for kundebåter og nye båter.

Publisert Sist oppdatert

Cormate er blant landets raskest voksende, og mest lønnsomme, båtimportører. Denne uka åpnet Cormate nytt showroom i sine store lokaler i en tidligere Borregaard-fabrikk ved bredden av Glomma på Torp litt utenfor Fredrikstad.

RACER: På 80-tallet herjet Ranvig på racebanen med sine Hydrolift-båter.

Cormate er minst like norsk som Nordkapp, Askeladden og Windy: Hovedkontoret ligger i Norge, og utvikling og design skjer på Torp, mens båtene bygges i Polen. Drivkraften er den meritterte racerbåtkjøreren Egil Ranvig, som sammen med sønnen Stian og et håndplukket team av dedikerte båtentusiaster, skaper noen av landets raskeste og mest elegante daycruisere og skjærgårdsjeeper.

Kvalitetsmaterialer

Båtmagasinet har sjekket bransjens regnskapstall: Cormate nær doblet omsetningen fra 2020 til 2021 til 83 millioner kroner. Et driftsresultat på 16 millioner kroner gir en resultatgrad på nesten 20 prosent. Da skulle man tro at båtene enten var veldig dyre, eller bygget med rimelige materialer, men det er ikke tilfellet.

Cormate bygger båtene lette og sterke i sandwich-konstruksjoner med vinylester som bindemiddel. Detaljer som toaletter i karbonfiber røper en forkjærlighet for kvalitet i alle detaljer. – Vi bygger smart. Vi har en lidenskap for båter her, sier Ranvig når vi spør om suksess-formelen.

Det er ikke vanskelig å se. På veggen i nybåthallen henger mange titalls propeller. Alle modellene blir testet med ti-femten propeller før den best egnede blir valgt. Ranvig har også gått til anskaffelse av computer fluid dynamics software, som gjør det mulig å simulere både aerodynamiske og hydrodynamiske krefter på båtkonstruksjonen før bygging. –Hver minste detalj er testet og avklart før vi starter bygging, sier han.

Ettermarked

Svært mange Cormate-kunder har båtene sine i opplag i de gamle fabrikklokalene ved Glomma. Her ligger de stablet innendørs innpakket i plast. –Vi tar grundig service på hver båt, og utbedrer og oppgraderer etter kundens ønske. På den måten holder båtene seg godt over lang tid. Vi har regnet litt på verdifallet på båtene våre, og ser at det etter ti-femten års tid i snitt ligger rundt tre prosent i året, sier Ranvig.

Etter sterk vekst i det norske markedet de siste årene, vil Cormate nå satse internasjonalt. De ser et marked i Middelhavslandene, og har allerede importør på plass i Australia, som har omvendt sesong av Norge.