Linssens el-strategi:
Linssen vil bli hel-elektrisk
Nederlands mest kjente stålbåtprodusent gir seg selv sju år på å innføre elektrisk drift for hele flåten.
Man finner knapt nok mer tradisjonsbundne båtbyggere enn Linssen. Verftet er kjent for sine tunge, bunnsolide stålbåter med gedigen, klassisk innredning. Men nå har Linssen altså valgt å sette 2030 som deadline for å kun levere utslippsfrie modeller.
Planen kan virke ambisiøs, men Linssen bygger kun rene deplasementbåter. Og selv om båtene er tungvektere, er det normalt ikke voldsomt store maskiner om bord. Med brede deplasementskrog er det heller ikke så vanskelig å finne plass til store, tunge batterier. Når plass og vekt betyr relativt sett mindre enn for planene båter kan det dessuten benyttes robust og rimeligere batteriteknologi som for eksempel jernfosfat ( LiFePO4).
Gradvis innføring
Første steg for Linssen er ifølge IBI News å innføre rentbrennende, gassbasert GTL-diesel på båtene, men dette er neppe noen bindende løsning. Så vidt vi vet krever ingen båtmotorer at eieren fyller GTL-diesel i dag. Viktigere blir innføringen av den første helelektriske Linssen-modellen, samt tilbud om «diesel-til-elektrisk» ettermonteringspakker for eksisterende båter, samt det verftet omtaler som «forurensningsfrie rekkeviddeforlengere» for batteribåter, da uten å gå i detaljer om teknologiplattform.
Familiebedriften i Maasbracht bygger årlig vel 70 båter i størrelsesklassen 30-54 fot og hjemmemarkedet i Nederland er viktig. Det samme er den omfattende fritidsbåttrafikken på regionens utallige kanaler og langs de mange elveløpene langs Rhinen i Nederland, Belgia, Tyskland og Luxembourg. Her er avstandene er korte og toppfarten lav.
Ønsker omfattende ladestasjonsnett
Forholdene er dermed ypperlige for utbygging av ladestasjoner. Dette var et viktig moment for Delphia da det franskeide, polske veftet for halvannet år siden både lanserte sin første el-modell og en plan for full elektrifisering av hele flåten i løpet av få år.
Også Linssen trekker frem utbygging av ladestasjoner som en nøkkelfaktor i sin el-strategi, men er ellers tilbakeholden med å love en konkret fremdriftplan, utover at verftet altså innen 2030 skal tilby et utvalg av fritidsbåter som kun drives elektrisk.
Administrerende direktør Ed Houben sier til IBI News at fristen kan syntes ambisiøs, men at det dette ikke er noe luftslott:
– Bærekraft og innovasjon kan gå hånd i hånd, mener han og trekker frem Linssens ståltradisjoner som eksempel på miljøbevisst båtbygging. Stål er som kjent et fullstendig resirkulerbart materiale.
– Med den avanserte teknologien og håndverket Linssen Yachts er kjent for, er elektriske motoryachter et spennende skritt mot en renere fremtid for fritidsbåter.