AMFIBIEBIL? De nye meldingene om Teslas båtplaner skyldes en overivrig Tesla-fan. Men Elon Musk selv har sagt at Cybertruck vil ha amfibie-egenskaper. Vi får se når - eller kanskje om - Cybertruck kommer på markedet. Bildet er fra lanseringen i 2019.

Musk-fan sto bak Teslas båtsøknad

Nei, Tesla har ikke offentliggjort ambisjoner om å bygge el-båter og elektriske båtmotorer. Og ryktene om Cybertrucks martitime egenskaper er trolig betydelig overdrevne.

Publisert Sist oppdatert

En melding om at Tesla hadde søkt amerikanske patent- og varemerkemyndigheter om utvide den registrerte bedriftsprofilen til også å omfatte «båter, fly og leketøy (!)» vakte en smule oppsikt i USA før nyttår.

Nå viser det seg at det ikke var vidløftige Elon Musk selv som sto bak søknaden, men en Tesla-fan som ville «hjelpe» sitt store forbilde. Jerome Eady sier til finansnettstedet Bloomberg at han ikke jobber for Tesla, men gikk til en «proaktiv» aksjon for å sikre Teslas rettigheter for ekspansjon på nye produktområder.

Musks mange twitringer

Bakgrunnen er at Elon Musk selv kastet seg på twitterkarusellen da Teslas mystiske Cybertruck ble vist for første gang for noen år siden. Musk bekreftet da - på et vis - både at bilen kunne bli en brukbar amfibiebåt, og at dette også kunne gjelde flere Tesla-modeller. Utspillene skapte naturligvis masse oppstuss. Nettet flommet over av mer eller mindre sarkastiske billedkommentarer, mens miljøvernmyndigheter i USA fant det påkrevd å advare Tesla-eiere instendig mot å sjøsette bilene sine!

Amfibieegenskaper?

Masse gratis reklame med andre ord - og eksentrikeren Musk har det siste halvåret båret mer ved til bålet når det nå - kanskje - nærmer seg faktisk lansering av Cybertruck etter flere år med utsettelser: «Cybertruck will be waterproof enough to serve briefly as a boat, so it can cross rivers, lakes & even seas that aren’t too choppy», twitret Musk i september.

Men selskapet selv har slett ikke fulgt opp sjefens mange og neppe særlig forpliktende utspill på sosiale media. Dette ville Jerome Eady avhjelpe, muligens uten å helt forstå at handlingen bokstavelig talt laget bølger både på finansmarkedet og på sosiale media.