Kommentar: Båtforbundet har ordet

MØRKET DREPER: Typisk for disse ulykkene er og høy fart, dessverre tidvis med alkohol innblandet i sakskomplekset. Foto: Atle Knutsen.
FARLIG TID: Typisk for disse ulykkene er og høy fart, dessverre tidvis med alkohol innblandet i sakskomplekset.

Mørket dreper

– Med høsten kommer og tussmørket, og med dette kommer og de typiske og unødvendige dødsulykkene vi kjenner altfor godt, skriver Båtforbundet. 

Publisert

Med høsten kommer og tussmørket, og med dette kommer og de typiske og unødvendige dødsulykkene vi kjenner altfor godt. På sensommeren har flere personer omkommet i nattemørket, mange av dem unge.

Typisk for disse ulykkene er og høy fart, dessverre tidvis med alkohol innblandet i sakskomplekset. 

Noen glemmer også å slå på lanternene i tide.

Undertegnede vil som medlem av Sakkyndig Råd i Sjøfartsdirektoratet spørre om muligheter for tiltak. Tenker da spesielt ikke bare på de hodeløse som kjører med høy ulovlig promille, men også de godtroende som ikke forstår mørkets farer. Ting kommer ufattelig fort på i natten og uten radar er det uforsvarlig å kjøre fortere enn fem til syv knop. Vil en hastighetsbegrensning på for eksempel syv knop i tussmørke være en vei å gå? Finnes det andre tiltak som kan hjelpe?

Uansett kan vi ikke lukke øynene i forhold til dette problemet!

Vi minner også på at vannet blir kaldere nå, så bruk redningsvest også i båter over åtte meter under fart! Man tåler ikke det kalde vannet særlig lenge.

Ha en topp høst!