Suzuki DF 350 A
Suzuki slår på stortromma
Nylig lanserte Suzuki sin nye 350 hestekrefters utenbordsmotor. Askeladden lanserer til høsten en ny cruiser med den nye motoren på hekken.
Boca Raton, Florida
Toppsjefen i japanske Suzuki, Toshihirio Suzuki, var selv på plass og avduket nyheten i Boca Raton i Florida i juni: En splitter ny 350 hk utenbordsmotor, som ifølge sjefen selv er den ultimate firetakteren på markedet.
Noe av det spesielle med den nye DF 350 A er doble propellere (duoprop), som ifølge produsenten skal gi bedre grep i vannet, raskere akselerasjon og bedre styrepresisjon. Doble injektorer gir presis bensintilførsel og et unikt lufttilførselsystem på toppen av motoren sørger for nok kald luft uten at det kommer vann i motoren. Motoren har også høy kompresjon som sørger for høy ytelse og effektiv drivstofforbrenning, ifølge den japanske produsenten.
60 knop
Båtliv fikk prøvekjøre nyheten på vannet utenfor kysten av Florida. I typisk amerikansk stil kjørte vi en SeaVee 39 med fire 350-hestere på hekken. SeaVee er en åpen konsoll båt med tungt skrog for havfiske, og de fire motorene sparket oss fort opp i 60 knop.
– Suzuki er den beste 350-hesteren på markedet for litt større og tyngre båter, sier skipper Clint Saunders. Den doble propellen tar godt tak i vannet og gir rask akselerasjon. Den gir god styring, også under bakking (rygging).
Med på turen til Florida er salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos den norske importøren Erling Sande A/S. Han sier at de første motorene er ventet til Norge i jul.
– Dette er motorer som vil passe fint en rekke av våre båter, som Askeladden C76, Ibiza 760, flere Capelli-modeller og nye Beneteau Barracuda 9 og Antares, sier Jørgensen.
Ifølge Småbåtregisteret er Suzuki den nest mest utbredte motoren i Norge etter Yamaha. I Boca Raton skrøt herr Suzuki av at konsernet hadde en kraftig vekst i omsetningen i fjor, og at de tar markedsandeler i utenbordsmarkedet.
De siste årene har utenbordsmotorer blitt stadig mer populære over hele verden, og den nye DF 350 A passer godt på båter fra 26 fot og oppover. Tradisjonelt har båter i denne størrelsen vært utstyrt med innenbordsmotorer i Norge.
Askeladden
Med på prøveturen var den norske båtbyggeren Henrik Askvik, som står bak de kjente Askeladden-båtene. Han røper at han kommer med en ny Askeladden C83 cruiser i høst. Dette blir en ny storesøster til dagens C 76, og begge modellene vil bli utstyrt med nye Suzuki DF 350 A.
– Jeg ble imponert over den nye motoren. Særlig over den doble propellen som gir god kraftoverføring til vannet og dermed både hurtig akselerasjon og god styring, sier Askvik til Båtliv.
Også den svenske båtbyggeren Nimbus var med under lanseringen av den nye Suzuki-modellen. Nimbus har tradisjonelt holdt seg trofast til innenbordsmotor, men nå vil også denne anerkjente båtbyggeren se på alternativer med utenbordsmotor.