Med SmartCraft integrert i systemet kan båten automatisk kompensere for vind, bølger og strøm. Dette gjør tillegging og manøvrering enkelt og sikkert, selv under vanskelige forhold, hevder Mercury.
Med SmartCraft integrert i systemet kan båten automatisk kompensere for vind, bølger og strøm. Dette gjør tillegging og manøvrering enkelt og sikkert, selv under vanskelige forhold, hevder Mercury.

Mercury gjør båtlivet enda enklere

Med SmartCraft integrert i systemet kan båten automatisk kompensere for vind, bølger og strøm. Dette gjør tillegging og manøvrering enkelt og sikkert, selv under vanskelige forhold, hevder Mercury.

Publisert Sist oppdatert

Mercury Marine, en divisjon av Brunswick Corporation, kunngjorde nylig en programvareoppdatering for SmartCraft®-operativsystemet, som gir Joystick Piloting kraftige nye funksjoner. Systemet kan nå automatisk motvirke effektene av vind, bølger og strøm mens en båtfører styrer med joysticken, noe som gir dem mulighet til å legge til kai og manøvrere med enestående presisjon, melder selskapet.

SmartCraft-systemet kan nå oppdage om vind, bølger eller strøm får båten til å drive av kurs under joystick-manøvrer. Systemet justerer deretter automatisk gass og styring for å motvirke kraften, slik at føreren slipper å gjøre ekstra justeringer. Dette gir enestående kontroll og driftssikkerhet ved å holde båten på ønsket kurs. For eksempel kan båtførere oppleve opptil 74 prosent reduksjon i uønsket forskyvning fremover-bakover under sideveis og rotasjonsmanøvrer, hevder Mercury.

 Fart over grunn

Med SmartCraft integrert i systemet kan båten automatisk kompensere for vind, bølger og strøm. Dette gjør tillegging og manøvrering enkelt og sikkert, selv under vanskelige forhold, hevder Mercury.
Med SmartCraft integrert i systemet kan båten automatisk kompensere for vind, bølger og strøm. Dette gjør tillegging og manøvrering enkelt og sikkert, selv under vanskelige forhold, hevder Mercury.

Hastighetsbasert joystick-styring Programvaren bruker nå fartøyets hastighetsbaserte joystick-styring i stedet for det tidligere turtallsbaserte systemet. Tidligere ville motorene akselerere til et turtallsnivå for å matche joystick-innputt. Hvis båten møtte en kraft som motvind eller medvind, ville hastigheten bli påvirket. Nå oversettes joystick-innputt til faktisk fart over grunn. Hvis systemet oppdager en endring, øker eller reduserer det automatisk gassen for å opprettholde ønsket hastighet.

V12 Slip Control For V12-motorer muliggjør programvareoppdateringen også slip-kontroll. Dette lar girkassen slippe opp til 90 prosent når det trengs for å redusere propellturtall og mer presist kontrollere båtens bevegelser. Resultatene er 25 prosent færre girskift og en 20 prosent reduksjon i kursfeil under joystick-styring eller ved digital ankring med Skyhook-funksjonen.

Den forbedrede programvaren vil nå være standard på nye installasjoner av Joystick Piloting med flere motorer fra Mercury, Mercury Diesel, MerCruiser og Mercury Racing, med neste generasjons digitale gass- og girkontroller. Kunder bør kontakte sine forhandlere eller OEM-er om tilgjengelighet og installasjon av programvareoppgraderingen, oppfordrer Mercury i pressemeldingen.