Høyeste dødstall med fritidsbåt på 20 år
Med 39 omkomne i ulykker med fritidsbåt er 2024 det verste ulykkesåret på sjøen siden 2005. En av tre omkom mens båten lå fortøyd, mens nesten halvparten var ruspåvirket.
2024 har vært et krevende år for sikkerheten på sjøen. Totalt mistet 39 personer livet i ulykker knyttet til fritidsfartøy, mot 23 personer året før, melder Sjøfartsdirektoratet, som ser alvorlig på det høye antallet.
Særlig juli, august og september skiller seg ut, med 21 omkomne. Det er en økning på 15 sammenlignet med tredje kvartal i 2023.
– Det høye antallet omkomne i 2024 er dypt tragisk, og det understreker hvor viktig det er å jobbe systematisk for å bedre sikkerheten til sjøs, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
14 av de 39 omkomne i 2024 mistet livet mens båten lå fortøyd. Dette tallet har økt med 10 personer de siste fem årene, siden 2010. Dødsulykker ved fall i sjøen mellom båt og brygge skjer ofte i forbindelse med på- eller avstigning.
Denne typen ulykker viser at selv situasjoner som oppleves som trygge kan være farlige uten riktige sikkerhetsrutiner og varsomhet.
– Mange undervurderer risikoen forbundet med på- og avstigning. Selv om situasjonen kan virke trygg, er det ofte her vi ser tragiske ulykker. Spesielt når folk er alene. Vi oppfordrer alle til å tenke sikkerhet også når båten ligger til kai. Tenk gjennom hvordan du kan minimere risikoen for å falle i sjøen, men også hvordan du skal komme deg på land dersom uhellet likevel skulle oppstå, sier Petter André Søreng, seksjonssjef fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet.
Totalt mistet 21 personer livet i forbindelse med bruk av eller opphold i motorbåt, mens syv personer omkom ved bruk av eller opphold i seilbåt. Videre omkom tre personer i kajakk, to i robåt/jolle, to på vannscooter og en i kano. På to av de omkomne er type fritidsfartøy fremdeles uidentifisert.
Kantring og kollisjon
Kantringsulykker krevde flere liv også i 2024. Totalt 15 personer mistet livet som følge av kantring, 11 flere enn i 2023.
Blant annet omkom seks personer i forbindelse med fiske fra åpen båt, og fire i kantringsulykker med kajakk eller kano.
Kollisjonsulykker utgjør en mindre andel av det totale antallet ulykker, men har likevel økt betydelig. I 2024 mistet fire personer livet i kollisjoner. Tre av disse skjedde i høy fart, og i mørket. Til sammenligning var det kun én dødsulykke som skyldtes kollisjon i 2023.
Nesten halvparten var ruspåvirket
Politiet har bekreftet at 19 av de 39 omkomne i 2024 hadde alkohol eller andre rusmidler i kroppen. Flere hadde også en kombinasjon av disse.
Av de 19 ruspåvirkede omkom 10 personer mens båten var i bruk. Seks av disse var båtførere og fire passasjerer. Ni omkom etter å ha falt mellom båt og brygge mens båten lå fortøyd.
– I mange av de alvorlige ulykkene er ruspåvirkning involvert. Vi fraråder på det sterkeste å føre båt i alkoholpåvirket tilstand. Videre er det viktig at også passasjerer og personer som oppholder seg i fortøyd båt er klar over risikoen ved å kombinere høy promille og båtliv. Å være ruspåvirket svekker både dømmekraften og reaksjonsevnen – og på sjøen kan det få fatale konsekvenser, sier Søreng.
Manglende bruk av flyteutstyr
I 2024 omkom 36 menn og tre kvinner, med et aldersspenn fra 15 til 84 år. Gjennomsnittsalderen blant de omkomne var 57. Av de totalt 39 omkomne var over halvparten 60 år eller eldre.
29 av de 39 omkomne brukte ikke flyteutstyr.
2024 ble altså året med flest omkomne i forbindelse med fritidsbåtulykker siden 2005, da 46 personer omkom.
Sjøfartsdirektøren ser alvorlig på det høye antallet omkomne.
– Bak hvert av disse tallene finnes det en historie, en familie og et liv som gikk tapt. Dette minner oss alle om at sjøen alltid krever vår respekt, selv når den er rolig. Vi i Sjøfartsdirektoratet vil fortsette arbeidet for å forebygge ulykker, men vi trenger også at hver enkelt båtfører tar ansvar. Sammen kan vi sørge for at 2025 blir et tryggere år på sjøen, avslutter sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.