Første Candela P-12 til USA
Den flyvende fergen skal traffikere lake Tahoe, hvor den skal frakte skiturister.
Candela P-12 er i dag i drift i Stockholms skjærgård, hvor den drar nytte av foilene ved at den får lov til å kjøre hurtigere enn deplasement-fergene, grunnet fraværet av hekksjø.
Candela hevder selv at fergen reduserer energiforbruket med 80 prosent sammenlignet med tilsvarende, konvensjonelle fartøy.
FlyTahoe står bak anskaffelsen, og de sier i en pressemelding at de med opprettelsen av fergesamband ønsker å redusere de tungt traffikerte og tidvis stengte veiene, grunnet snøfall, rundt Lake Tahoe og dets skisenter, som årlig mottar 15 millioner besøkende.
Snøstengte veier, isfri sjø
Ifølge pressemldingen fryser det aldri til is på Lake Tahoe, noe som muliggjør at fergen kan gå året rundt. Fergen kan frakte 30 personerr av gangen:
– Candela P-12 vil romme 30 passasjerer med god plass til skiutstyr om vinteren og sykler om sommeren, og tilbyr ultimat fleksibilitet for Tahoes friluftseventyrere. Med Tahoe som et førsteklasses reisemål for sykkelstier i de varmere månedene, er fergen klar til å bli en helårsløsning, som letter veibelastningen og reduserer miljøpåvirkningen av bilreiser, skriver Candela.
Foreløpig er det uvisst nøyaktig hvor eller hvordan sambandet skal gå:
– Vi er stolte over å samarbeide med FlyTahoe for å bringe denne revolusjonerende teknologien til USA for aller første gang. Dette vil ikke bare sikre mer effektiv pendling rundt Lake Tahoe og låse opp forretningsmuligheter for samfunn ved vannkanten, men det er også et stort skritt mot å låse opp potensialet til amerikanske vannveier for nullutslippstransport, sier Gustav Hasselskog, grunnlegger og Administrerende direktør i Candela.