Leder: Min Horisont
Det grønne alibiet
«Båtprodusentene vil slite med å motivere valget av en elbåt med miljøargumenter.»
Alle båtprodusenter ser ut til å utvikle såkalte elbåter. Ofte handler det om at eksisterende båtmodeller blir utstyrt med elektriske drivlinjer.
Nylig sendte livbåtprodusenten Viking Norsafe i Arendal ut en pressemelding om at de har lansert en ny redningsbåt med 100 prosent elektrisk motorkraft. Livbåtprodusenten mener at det er på tide at også redningsbåter leveres med elektrisk drivkraft, selv om dagens internasjonale regelverk ikke tillater det. – Elektrisk er mer forutsigbart, krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet, heter det i pressemeldingen.
Dyktige PR-folk jobber iherdig for å etablere et bilde av at ny teknologi bare er forbundet med fordeler, og at såkalte «elbåter» er ny kategori med superbåter som løser det meste. Det medfølgende fotografiet av livbåtprodusentens nye båt viser imidlertid en velprøvd båtmodell som har fått elektrisk utenbordsmotor, i likhet med eksempelvis Axopar 25 Cross. Sistnevnte kjørte vi under båtmessen i Cannes med Evoys nye elmotor på hekken. Man kan kalle det hva man vil, men det fremstår som en tradisjonell båt med elektrisk utenbordsmotor.
Elbiler dekker i dag i stor grad de samme behovene som fossildrevne biler. Slik er det ikke med båter. I båt er fortsatt batteriteknologien flaskehalsen som begrenser fart og rekkevidde til en brøkdel av hva fossil- eller vinddrevne farkoster kan by på.
Et eksempel er svenske X Shore som har en konvensjonell, flat bunn som gjør at den skal gå så lett som mulig. Den har store batterier som kan lagre tre-fire ganger så mye energi som den foilende båten Candela C-7 (126 kWh respektive 40 kWh). Under fem knop har begge båtene en betydelig rekkevidde, men i planende hastighet har de en rekkevidde et sted mellom 30 og 50 nautiske mil før man må lade.
Med få unntak er dagens båter med elektrisk fremdrift basert på samme grunnteknologi som tidligere, og med drivlinjer som i stor grad består av vanlige industrikomponenter. Det fremstår som om produsentene foreløpig har kapitulert for det faktum at også båter med elektrisk fremdrift må være basert på tradisjonelle skrog.
Stilt overfor PR-bransjens budskap om teknologiske fremskritt, kan det være sunt å minne seg selv om at fortsatt er vi der at det bare er båter som går sakte som har en rekkevidde man kan sammenligne med tradisjonelle båter.
I likhet med bilprodusentene vil båtprodusentene slite med å motivere valget av en elbåter med miljøargumenter. Leder i Elbåtnettverket, Peder Tellefsdal, poengterte i et intervju i forrige utgave av Båtmagasinet at det trolig «ikke (er) en kjeft som kjøper en elbil på grunn av klimaengasjement. De kjøper det fordi naboen har det, og slik kommer det til å være med båt også.» Og naboen kjøper neppe en båt med elektrisk fremdrift før teknologien kan tilby noe mer enn hva en fossildrevet båt kan - til samme pris.
Problemet er bare at man per i dag får vesentlig mindre.